Veenendaal Citymarketing

Tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Rotterdam ontvingen burgemeester Kolff en wethouder Verloop van de gemeente Veenendaal de Nationale Citymarketing Trofee 2013. Veenendaal is daarmee uitgeroepen tot de beste citymarketing gemeente met minder dan 100.000 inwoners van Nederland. 
De Merkcampagne Veenendaal Doet heeft hieraan bijgedragen! Meer lezen?

Klant
De stichting Promotie Veenendaal stelt zich als doel ‘het promoten van Veenendaal met als kerntaak het regisseren van het imago van de stad en het stimuleren van de economie/werkgelegenheid’. De belangrijkste thema’s? Excellerende winkelstad, bedrijvige/ondernemende stad, stad met goede voorzieningen voor onderwijs, cultuur en sport en stad met mooie en veilige woonwijken.

Probleemstelling
Onlangs is een nieuw marketing actieplan opgesteld en de stichting wil mensen die betrokken zijn bij Veenendaal graag verleiden om mee te doen aan de merkcampagne Veenendaal Doet. Promotie Veenendaal heeft de positionering en merkstrategie (inclusief merkbelofte en kernwaarden) bepaald voor Veenendaal doet. 
Aan Beeldenstorm Reclamebureau | PXL Communicatie | EF2 Doeltreffende communicatie | Pixel Fotografie de uitdaging om dit ook te vertalen naar een pay-off voor diverse communicatiemiddelen.

Budget
Gesponsord project

Deliverables
• Communicatieconcept
• Internetplatform
• Promotiecampagne
• Persberichten

Case
Hierop is de ‘Veenendaal doet.-campagne’ bedacht: een frisse, passende maar niet te dwingende huisstijl die alle stakeholders met een eigen passende variant mogen gebruiken, met als hart de pay-off ‘Veenendaal (werkwoord).’, bijvoorbeeld: Veenendaal werkt., Veenendaal sport. of Veenendaal ontwikkelt.

Voor de uitstraling van Veenendaal doet. is een ‘label’ ontwikkeld dat makkelijk op diverse uitingen (posters, flyers, films, websites, kleding) geplaatst kan worden. Het label wordt toegevoegd aan alles wat er in Veenendaal gebeurt. 
Daarnaast is een blog en een social media portal/fansite (www.veenendaaldoet.nl) en vormt de verzamelplek voor allerlei berichten en interactie rondom het goede dat Veenendaal te bieden heeft. Op deze site wordt ook het concept Veenendaal Doet uitgelegd, inclusief een online Veenendaal Doet ‘doe het zelf’ gereedschapskist op basis van dit huisstijlhandboek.

Daarnaast is een blog en een social media portal/fansite (www.veenendaaldoet.nl) en vormt de verzamelplek voor allerlei berichten en interactie rondom het goede dat Veenendaal te bieden heeft.
Op deze site wordt ook het concept Veenendaal Doet uitgelegd, inclusief een online Veenendaal Doet ‘doe het zelf’ gereedschapskist op basis van dit huisstijlhandboek.

Resultaat
“Merkcampagne Veenendaal Doet & Nationale Citymarketing Trofee 2013″
Tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Rotterdam ontvingen burgemeester Kolff en wethouder Verloop van de gemeente Veenendaal de Nationale Citymarketing Trofee 2013.
Veenendaal is daarmee uitgeroepen tot de beste citymarketing gemeente met minder dan 100.000 inwoners van Nederland.