Food4You kennisfestival 2012

Klant
Food4you is hét kennisfestival over gezond en lekker eten waar theorie en praktijk samenkomen. Food4you slaat een brug tussen kennis en praktijk, tussen wetenschap en de dagelijkse boodschappen.

Probleemstelling
Hoe kunnen jongeren geïnformeerd worden over food en wat je er later mee kunt doen, met behulp van het Onderwijsplein?

Deliverables
Co-creatiesessie en een foodfestival speciaal voor jongeren, het Onderwijsplein.

Case
Food4You was tot 2012 vooral een statisch evenement waar kennis werd gedeeld. Doel voor editie 2012? Zorgen dat het festival een brug slaat tussen kennis en praktijk en tussen wetenschap en de dagelijkse boodschappen. Bureau Coen verrichte een onderzoek wat jongeren precies willen zien als ze naar het Onderwijsplein komen. Daaruit kwam naar voren dat zij graag een festival opstelling willen met verschillende festivallocaties. Interactie moest de hoofdrol gaan spelen. Jongeren inspireren, meer betrekken en laten ontdekken wat er allemaal kan met voeding was het doel.
Er werd een jongerencommunicatie-concept ontwikkeld. Dit werd doorvertaald in de aankondiging, website en uiteindelijk ook in de uitvoering van het festival. Op het hart van de Edese Campus werd een plein ingericht waar beleving de hoofdrol speelde. Er vonden diverse workshops plaats, kooksessies en bijvoorbeeld proeverijen van smakelijke hapjes mét insecten. Foodprofessionals en studenten ontmoetten elkaar daar en leerden hoe je in opleiding en werk met voeding bezig kunt zijn. Scholieren die interesse hadden in een foodgerelateerde studie, konden werkelijk alles te weten komen van studenten en professionals die al op dit vakgebied actief zijn. Het Onderwijsplein was gericht op alle niveaus en alle opleidingen, van vmbo tot universiteit.

Resultaat:
In 2012 schreven 1200 leerlingen zich in voor deelname (eerdere edities waren dit 500 leerlingen), zij bleven 2,5 uur op het terrein (eerder was dit 15 minuten) en de beoordeling was een 7,5 (eerder een 3,5).